Fotografie

Product Fotografie

 

 

fotograaf

Net als illustratoren creërt de portretfotograaf een verscheidenheid aan grafische rekwisieten. Sommige helpen bij het fotograferen van het product, andere laten het product zelf fotograferen. Sommige zijn typografisch, sommige zijn modeartikelen, sommige hebben een functie als afbeelding van dat product en sommige volgen het thema van het product.

Een van de belangrijkste fotografische rekwisieten is de productbijlage. Dit staat natuurlijk voor het accessoire van een product, een sleutelhanger of een pen of een kaart. Het product attachment panel werkt als een pop art fotohoesje in die zin dat het onder een hoek wordt gezet zodat het lijkt op een foto of een illustratie. In de regel bestaat het uit transparante figuren met de productnaam, het logo en soms een watermerk. In veel opzichten is de productbevestigingssleuf als een trekschakelaar, snel los te maken en door een gat aan het product bevestigd. Dit gat hoeft niet noodzakelijkerwijs zo te staan dat het oog er gemakkelijk kan doordringen. Waarschijnlijk is het alleen te zien wanneer het product wordt gefotografeerd. De bevestiging van het product toont het product dus onder een zodanige hoek dat het in de set niet opvalt. Meestal wordt het product afgewerkt met een stukje van de productaanhechting om bijna dezelfde reden als een foto aan een waslijn.

Prototype- of conceptfilms en -foto’s zijn twee belangrijke fotografiegebieden waar de productbijlage een veel voorkomend kenmerk is. Met een beetje creativiteit kunnen ontwerpers en auteurs productfotografie op dit gebied relatief gemakkelijk benaderen.

Productfotografie heeft ook meer van een kunstgedeelte dan uw gewone fotografie. Er zijn drie belangrijke manieren waarop referentiebeelden kunnen worden gebruikt. Citroenen zijn waarschijnlijk de meest voor de hand liggende. Een bevriende illustrator bedenkt soms fantastische foto’s, waarin Citroenen op een sarcastische manier een rol spelen. Soms staat de illustratie alleen op een individueel product van een bedrijf. De productfotograaf werkt aan een grote verscheidenheid van producten. Honden, fietsen, zonnebrillen, wandelpaden (mannen druppelen). En nog steeds zijn er klanten die alleen een illustratieve foto nodig hebben voor hun product. Ze hebben een smaakfoto nodig. Soms kan de productfotograaf tekenen om de illustrator te inspireren: “Wij vragen u nederig om deze smaak te tekenen” of zoiets.

Voor de fotograaf werkt het spelen voor de lol met een watermerk met een foto van een product natuurlijk nog beter dan, of gewoon op een hoger niveau – het is alsof hij een cadeautje van de klant krijgt in de vorm van iets spectaculairs, onverwachts en daarom meer gelijkend op datgene wat de klant van de illustrator heeft gedaan. De tijd voor het maken van een referentiefoto is beperkt. Het enige wat je kunt doen is de illustrator de foto laten maken en als hij een genie is dan zal hij je misschien verrassen met een vaak onverwachte en nieuwe invalshoek.

Een andere manier waarop citroenen worden gemaakt is bijvoorbeeld een voorbeeldfoto met opnamen van een theepot of een server van een bedrijf. Parallel aan de illustrator staat de schutter. De fotograaf heeft iets soortgelijks nodig als hij een opname maakt. De shoot is misschien voor een organisatie of voor een wedstrijd. Misschien is de batterij van de telefoon leeg en haast de fotograaf zich voor een foto. Een interessante foto is hier gegarandeerd. Op dezelfde manier en rond dit onderscheid zijn er veel andere ideeën over wat er met een product kan gebeuren tijdens het productfotografieproces, zoals een deel van de camera dat het product aanraakt – maar het effect kan enorm zijn. De productfotograaf werkt met verschillende soorten producten. Er is zeker een genre van de productfoto. Meestal is het een oogstrelend zijwaarts beeld. Het leent zich voor de hint om geïnformeerd te liggen voor de ogen van het omringende publiek. Om het in de juiste richting te doen, zijn duurdere camera-apparatuur en meer bekwame kunstenaars nodig. Een vervaging is ook hier een gebruikelijk effect. Het is leuk voor de groep toeschouwers om uit te proberen hoe zij de foto eruit zouden willen zien.

Sommige producten zijn van glas of plastic en kunnen ondersteboven worden gefotografeerd. Deze geven soms een interessant silhouet in de film. Sommige glazen producten kunnen in dit geval het licht weerkaatsen en donkere partijen vormen, tenzij de fotograaf over een gespecialiseerd belichtingssysteem beschikt.

Een grote groep productfotografen die samenwerken is een lastige prestatie. Het zou alleen op afgelegen plaatsen, in afgelegen streken, in afgelegen seizoenen kunnen plaatsvinden, omdat het een goed luidsprekersysteem vereist, op zijn minst luidsprekers van professionele kwaliteit, of voldoende mensen om momenten van professionele kwaliteit te beheren en te produceren.

Zoals bij alle creatieve processen zijn er grote keuzes die alleen kunnen worden uitgevoerd als de middelen beperkt zijn. Er moeten maximaal 500 beelden tegelijk worden geproduceerd. Productfotografie is beperkter dan een huwelijksvoltrekking of een nep-arrestatie

De Franse fotograaf Christian Dumont besloot te reizen en uit te rusten na een uitgebreide betaalde campagne voor een aantal merken en richtte zich niet op het maken van productfoto’s. In plaats daarvan verzamelde hij de klanten in de, zijn virtuele winkel.

 

Lees meer:

 

Portretfotograaf 

Bedrijfsfotograaf 

Lifestyle fotograaf 

Product fotograaf