Fotografie

Het verschil tussen reclame en publiciteit

Bedrijfsvideo laten maken

 

Vergelijk de twee video’s, het verschil is overduidelijk!

Een reclamevideo toont een product dat door een bepaald bedrijf is gemaakt. Een reclamevideo kan een speelfilm tonen waarin alles wordt uitgelegd over het product, de herkomst en de industrie ervan of statistieken en feiten. Dit soort video heeft geen trucs, maakt gebruik van effectieve marketingtechnieken en wordt gewoonlijk gemaakt om een product te promoten, aangezien mensen een of andere actie moeten ondernemen in verband met het product of de dienst.

Het belangrijkste verschil tussen deze 2 soorten videoclips, is dat een bedrijfsvideo laten maken, net als een reclamevideo, alleen belicht wat de kijker ziet. Terwijl een reclamevideo geluid zal gebruiken, zoals in de filmtrailer, belicht het eigenlijk alleen wat de kijker ziet.

Laten we eens kijken naar een voorbeeld van deze twee zeer verschillende.

Een reclamecampagne voor de TV-serie, True Blood, die werd geregisseerd door de producent van de talkshow, facetten van de vampierwereld en Necromantie, toont een cruciale scène waarin een vampier beweert dat zijn bloed het hart van het meisje heeft aangetast. Op dit moment proberen ze beiden te zien wat dit ding is. Alle berichtgeving voor de scène gebeurt op een kleiner scherm, de horloges zijn niet machinaal gestuurd en zeer juichend. Hier lijkt de wat tienerige vampier te worstelen om door de glazen wand te kijken, om te zien wat dat ding is. Hij zet de intensiteit van het lawaai van het publiek zachter, wat een hele uitdaging is aangezien de vampier door een 70 voet hoge muur is gecrasht. Het publiek groeit uit tot honderden mensen, die schreeuwen, juichen en toekijken vanaf de eerste rij van deze duizend jaar oude show.

De scène eindigt, iedereen verlaat het theater, behalve de daken die “tre Lara Argo” roepen als hun gesprek overgaat in stilte. De show gaat verder.

Wat je moet weten over beide reclames is datadverbiteis een. De scène in True Blood werd in titanium geschoten en de sfeer werd magisch verhoogd (supervoltooid) om het merk in de verf te zetten. In de reclame wordt abrandis geëvalueerd, naar gelang van de hoeveelheid kijkers, terwijl de reclamevideo kan worden gezien als een demonstratie van het merk! De mensen die deze reclamespots regelmatig lezen en bekijken, hebben een veel ander inzicht gekregen in wat het product is, de kracht van de marketingtactiek en wat de adverteerder probeert te bereiken. Tot overmaat van ramp zijn het ook nog eens eyeopeners voor de bezoekers van de video thuis, want als een bezoeker de video bekijkt, is de reclame 24 uur lang te zien. Een adverteerder zal slechts 30 tot 120 seconden voor het product betalen. Het “gesprek” is meer een rammelend gesprek, met aanstootgevende woorden,347 en 99 van de 100 keer zijn deze mensen waarschijnlijk geprogrammeerd om op een of andere manier te reageren op de agressieve hype en de knipperende lichten.

Het “gesprek” is gericht op een zeer specifieke doelgroep en gebruikt een technische taal samen met een “buzz” anticiperend op het feit dat zij het product willen zien en horen. Zij zijn zich ervan bewust dat de consumenten van het product genieten door de volwassen televisieproducent, bepaalde muziek en dialogen en de mogelijkheid om het product op TV te zien. Dit zijn allemaal “omzetters” naar een betekenis van een ander merk of product. Deze producenten hebben dus geld uitgegeven om een marketingstrategie te perfectioneren die opzettelijk eindigt wanneer de kijker klaar is met de reclamespot (marketing is een lang doorlopend gesprek).

Het marketing- en reclametraject kan niet helemaal “eenzijdig” zijn. Ik geloof dat winkelketens hun eigen stijl hebben om een merk te promoten. Ik gebruik voorbeelden van spraakmakende reclame- en PR-campagnes; het voorbeeld van de Gouden Gids-advertenties die de burgemeester afgelopen december introduceerde, is een perfect voorbeeld van de koppeling tussen de advertentie en het PR-programma dat hij lanceerde als voorzitter van de Raad. Nu zou de video de derde output in dezeineradatie moeten zijn, maar ik weet dat velen het voor advertenties gebruiken en online re-tweeten en de video alleen al is de belangrijkste bron van inhoud voor de gelinkte feeds. Het idee achter een merk is om een emotionele verbinding in de geest van de kijker te creëren, om hun beeld en hun indrukken van het product meer dan alleen de afbeelding op de doos te maken, en een sterkere verbinding met de kijkers die zij bedienen. Tot nu toe zijn video’s het instrument bij uitstek voor de adverteerder die zeer rijke en diepe inhoud kan creëren en deze snel kan afleveren op de doelmarkten en/of hun algemene klantenbestand. Dezelfde voordelen worden gekanaliseerd door web-gebaseerde marketingcampagnes. De term web-gebaseerd impliceert eenvoudigweg twee schermen of de mogelijkheid om zoveel mogelijk videostromen te tonen. Het loutere volume van de laatste kijkers van TV om het te bekijken schijnt ons begrip en ervaring van wat werkelijk in een 2 vier schermgebruik gaat uit te rekken. Wat wij zien als “websites” zijn eigenlijk video streaming video’s, gebaseerd op de kan controle en beheer, sit-streaming, bulk download en eenvoudige post processing mogelijkheden van de website. Met de mogelijkheid van web-based marketing, kunnen adverteerders realiseren snelle ROIneous in de video-inhoud creatie, uitzendmedium.

Lees meer:

Videograaf Rotterdam

Videograaf bruiloft