Fotografie

De kunst van het fotograferen

Product fotograaf Breda

 

 

 

Het onderwerp of de figuur kan overal in de opname worden geplaatst (zelfs voor de camera), maar moet in het midden staan. Belichting, belichtingstijden en sluitertijd zijn zeer persoonlijk voor de productfotograaf.

Dit is een van de meest emotioneel geladen situaties mogelijk in de fotografie. Dat is het onderwerp – het onderwerp, de kijker is in dat moment. Je moet misschien raden waar mensen van houden, waar ze niet tegen kunnen of waar ze alleen maar naar kijken omdat ze niets te zeggen hebben, dus knijp ze! De beste, meest meeslepende foto’s zien er menselijk uit, en dat is wat je nodig hebt om te bereiken wat de fotograaf wil, al is het een grove kunst en een taaie onderneming.

“Ik werk met fotografen en fotografen brengen hun werk naar mij, dus ik zeg ja. De meeste van mijn klanten zijn illustratoren, en de meeste illustratoren waar ik mee werk zijn hard-core verhalenvertellers. Ze weten wat ze doen in termen van het creatieve proces en behandelen het als een ambacht. Ik vertel ze in principe wat ze moeten doen, hoe ze het moeten doen en wanneer ze het moeten doen, en zij doen het. Ik denk dat wat ze proberen te doen iets heel niet-technisch is. Ik probeer het zo veel mogelijk met hen op te vrolijken.”

Winning Creative Headinng Fields

Elk gebied is een wedstrijd van creativiteit, maar wat persoonlijke techniek betreft; dit niet. Als u een bedrijf bent dat op zoek is naar een tag-line, een prijsstrategie, illustraties of productfotografie; dit zijn allemaal fine art of design vragen, en zullen worden opgelost door deskundigen. Productfotografie is een zeer bijzondere categorie, en het wordt zozeer bepaald door de technische vereisten dat het lijkt op vakmanschap, wat het eigenlijk ook zou kunnen zijn – zoals het maken van fijne schilderijen. De sleutel tot de beeldende kunst is het begrijpen van de relatie tussen theorie en techniek. Als je over het algemeen gelijk hebt met je theorieën en je technieken, zul je uiterst succesvol zijn. Als u een kunstenaar was, was die keer dat u een bijzonder lelijk bloeiende roos, die uiteindelijk de Royal Gallery of Art in Londen, Engeland, won, afwees misschien belangrijk voor u.

Leer eerst om goede algemene fotografische resultaten te maken zonder de techniek te leren – het is niet nodig te weten hoe je holle plaat, verhoogd contrast, tilt of enz. moet bewerken. Wat het bewerken betreft, als je de vaardige hand van een professionele ontwerper of illustrator gebruikt, zullen zij de dingen schoon en vrij symmetrisch houden (tenzij het een fotografisch schepsel is). Als je besluit om aan foto’s te werken in andere toepassingen (het web en mobiel), oh wacht, daar is iemand die eist dat je het beter doet. Ik heb mijn werk in Adobe Photoshop, 4bit camera’s, Illustrator en deze specifieke ervaring moeten blokkeren op het gebied van esthetiek. Je moet iets heel slims doen om het beeld van mijn specifieke camera in deze specifieke app te renderen, maar het is geen spul dat schokkerig hoeft te zijn. — Serge Harter, Fotograaf

Goed leren

Het is niet omdat iets “magisch” is, dat het moeilijker is dan het is om te beheersen.

Als je begint met foto’s te maken van dingen, is het meestal een goed idee om dat niet te doen. Zeg niet dat je dat niet wist, want dan lijk je wel een dwaas. De juiste camera kiezen, het niet hebben over de juiste lenzen, niet diep in het kader turen, f-stops veranderen, scherpstellen in een hoek en andere dingen komen in je op als je begint met fotograferen. Dit is het eerste werk, de eerste sprong die je moet maken. Vraag het niet aan vrienden, deel de camera en neem het gewoon in je op. Onderweg zullen er zeker fouten gemaakt worden. De geest van het leren is dat je dingen blijft proberen en er zo onafhankelijk van wordt en blijft ontdekken, in plaats van te herhalen “dit is het, dat kun je niet”. Het is een pragmatische houding. Het resultaat is dat je je prima aanpast en foto’s maakt van wat dan ook. In het begin kan het zijn dat je je onderwerp op een bepaalde manier poseert; dat je koppig bent en wacht tot dat moment explodeert, dat je zelfs je “dingen” verplaatst en dat het resultaat niet beter zal zijn dan wanneer je met blanco papier zou beginnen… maar dan leer je met vallen en opstaan, door van toestel te veranderen, met verschillende lenzen te fotograferen, op verschillende afstanden van het onderwerp te fotograferen, gewoon door te blijven experimenteren met het materiaal. Als iets zich niet laat vertalen naar een ander medium, probeer je iets anders te bedenken. Uiteindelijk zul je struikelen, en zul je iets nieuws moeten uitvinden.

De volgende keer dat je het niet “doet”, doe dan een stapje terug, besteed meer aandacht aan (wat waarschijnlijk) die specifieke camera en lens combinatie is, neem het vakmanschap in je op dat komt kijken bij de menselijke foto’s die je gaat maken en realiseer je dat ze niet buiten jou liggen. Dat is best interessant, nietwaar?

Sta anderen toe zich in deze “kunst” te verdiepen. Je zult geen “hard-core” kunstenaar zijn alleen omdat je camera een zakformaat foto kan maken.